Money and exchange program

Vad kul du verkar ha det! Jag har funderat jättemycket på att åka till USA för ett utbytesår och känner att det verkligen är något jag vil göra. Men problemet är att jag tor inte mina föräldrar har råd med det, och även om de skulle ha det skulle det vara jobbigt för dem i Sverige med alla extra utgifter och så. 
Det jag undrar över är hur du lyckades övertala dina päron och hur ni kom på en ekonomisk lösning, alltså var pengar ett problem för dig när du skulle åka? Sen undrar jag hur du valde en organisation du skulle åka med, varför EF ? 
Ha det fortsatt bra! Tacksam för svar
Svar: Hej på dig vännen! Vad kul att du funderar på att åka som en utbytesstudent. Det tycker jag är ett moget tänkande av dig. Jag ska försöka ge dig de bästa tipsen jag har. Jag vet att man kan få dåligt samvete av att det är dyrt och att föräldrarna måste lägga ut mycket pengar. Jag tycker du ska skriva ner vad du verkligen får ut av ett utbytesår. Säg att du får ett helt främmande språk helt flytande, du blir självständig, lär känna dig själv, utmanar dig själv i så otroligt många saker du aldrig trodde du skulle göra innan. Det är ett bra försprång in i arbetarvärlden för företag vill ju ha en människa som kan prata flera språk då du kan kommunicera med människor från andra länder. Det är så mycket saker du kan få ut av ett utbytesår att jag tycker du skriver ner vad det verkligen gör och berättar för dina föräldrar om det. Angående pengar så är nog det den svåraste delen. Jag sparade 300-400 kr av mitt barnbidrag varje månad. Och om jag fick pengar i julklapp, födelsedagspresent eller av mormor så sparade jag det också. Sen sommarjobbade jag i somras och använder de pengarna nu. Jag sökte också stipendium vilket faktiskt gick bra för jag fick ett litet bidrag. Du kan alltid söka jobb på ICA, något fik, eller liknande någonstans i närheten av dig. Bara kämpa och visa hur mycket du verkligen vill göra detta. Diskutera med dina föräldrar om du kanske kan betala hälften eller två tredjedelar. 
Jag shoppade inte mycket de senaste året. Eftersom jag sparade så mycket pengar & verkligen ville åka iväg så tänkte jag att när jag väl är i Usa, då jäklar ska jag shoppa.
 
Angående organisation så tänkte jag inte igenom det där så mycket. Jag visste inte riktigt hur man skulle göra så jag satte mig ned med min skolvägledare på skolan. Vi sökte runt på organisationer och hittade bara Explorius & EF. Sen när jag fick hem katalogerna så tyckte jag EF verkade bra bara. Man kunde åka på ett förberedelseläger innan man åker till sin värdfamilj, de har ett nätverk över typ hela världen och man kan åka på resor under året. En annan sak var också att de är ju så pass populära + ett väldigt stort företag att det kändes säkert. Sen är det också så att så fort något händer mig här så får EF i Boston reda på det, så ringer de till EF i stockholm som kontaktar min riktiga familj på direkten.
Dom har en otrolig koll på alltind vilket jag tycker är väldigt bra. Du kan ju kolla in på alla organisationer och bestämma dig själv vilken du tycket är bäst. Det finns ju otroligt mångab;)
 
Lycka till & ha det bra, kram på dig :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0