Michigan

Hej, jag har funderat och funderat och funderat, och sa jag att jag har funderat? lol.. Okej men jag har iaf tänkt och funderat jätte mycket om var jag kommer hamna, vem jag hamnar hos, osv. Det enda jag har haft i min lilla hjärna är att jag ville hamna i Kalifornien, Arizona och Nevada, kanske Florida också. Och anledningen till det är självklar. Det är varmt, soligt, stränder och palmer och det är väldigt vanligt att många vill hamna just där. Men eftersom jag inte gör något religionsval så är det faktiskt 4/52 chanser att det skulle bli så och när man ändå tänker efter så är det en vääääldigt liten chans att just jag skulle hamna där. Därför har jag surfat runt på nätet och läst om alla olika stater (och det är sant, alla 52 stater har jag läst om) för att jag ska förstå att var jag än hamnar i USA så kommer jag trivas. Och nu har jag äntligen förstått det. Det spelar ingen roll var jag hamnar, bara man får en bra värdfamilj. Och det är väl självklart att jag vill hamna i de soliga staterna men man kan ju även åka dit på lov eller semester. Men iaf, nu när jag läst om staterna så blev jag faktiskt väldigt intresserad av Michigan. En stat med snö på vintern och mycket sol på sommaren. Lite samma klimat som i Sverige men det spelar ju ingen roll. Men iaf här är lite fakta om Michigan som jag faktiskt föll lite för.

Michigan ligger i den centrala nordöstra delen av USA. Det är den enda staten som är omringad av sjöar och har den längst kustlinjen av sötvatten i världen. Något annat speciellt med Michigan som stat är att den är uppdelad i två delar. The Lower och The Upper Peninsula. Bor man i Michigans nedre del, som de flesta, använder man sin högra hand för att illustrera var man bor, då den är formad på det viset. Michigans två delar är sammankopplade Mackinac Bridge, en åtta kilometer lång bro.

Mackinac Bridge
Mackinac Bridge som sammankopplar Michigans två delar.

Klimatet i Michigan är väldigt skiftande, beroende på årstid. Somrarna är varma, och vintrarna kalla med mycket snö. Vintersporter som skidåkning, snöscooter och isfiske är populärt och under de heta somrarna är det segling, vattensporter och sola på stranden som gäller. Naturen liknar Sveriges och landskapet påminner mycket om Danmarks platta.

Lake Michigan
Lake Michigan

Michigan har många sevärdheter såväl som en vacker natur med nationalparker och reservat. De berömda sanddynorna, längs Lake Michigans kust, är populära turistmål.

Rådjur på Michigans sanddynor
Rådjur på Michigan Lakes sanddynor.

Historiska monument finner man i huvudstaden Lansing och det finns gott om mysiga småstäder. En av dessa är Frankenmuth, en stad influerad av Tyskland. Där finns också världens största Christmas Store, som folk från hela världen besöker. Michigan är känt för sina universitetsstäder, och några av de populäraste universiteten är The University of Michigan och Michigan State University. Michigans största stad Detroit har många professionella sportlag, ett av de mest populära är hockeyteamet Detroit Red Wings, där svenskarna dominerar.

Windsor - Detroit
Utsikt över bilstaden Detroit.

Källa. Utbytesstudent.se


Kommentarer
Postat av: Sara - Utbytesstuden USA 13/14

sv: Det kan vi absolut göra! Har länkat dig nu så du får gärna länka tillbaka :)

Svar: Sv: Jag länkade dig nu med! :D
None None

2012-07-11 @ 00:04:20
URL: http://sarasusa.blogg.se
Postat av: Vicki

Hej på dig! Jag ska också åka som utbytesstudent 13/14!
Tänkte bara tipsa dig på att gå med i Facebookgruppen vi startat!
Klicka in här: https://www.facebook.com/groups/347625845317151/
Eller sök på: uUtbytesstudent 2013/2014

2012-07-11 @ 16:34:15
URL: http://vickiso.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0