Fadder

Godmorgon!
Jo denna morgonen vaknade jag på rätt sida. Det första jag kom att tänka på var att jag vill göra livet bättre för andra, och när jag väl kan det, varför inte ge bort 200 kr i månaden som jag vet kommer utnyttjas väl? Så nu har jag och min mamma anmält oss till att bli fadder till en flicka i Asien via actionaid.se. Och jag tycker verkligen att vi som bor i I-länderna, som har pengar att försörja oss på, faktiskt kan bjussa lite och hjälpa barnen i U-länderna. Visste ni att i vissa länder så står det i lagen att man SKA diskriminera det kvinnliga könet? Pojkar har en betydligt större framtid framför sig än kvinnor eftersom flickor inte har tillåtelse att gå i skolan i vissa länder. Och de flickor som går till skolan lever i en konstant rädsla att bli våldtagna, borttagna till en stuga för att bli könsstympade. 
    Jag tycker det är dags för oss som faktiskt kan bidra, att sätta ett stopp för detta och försöka hjälpa till när vi faktiskt har möjligheten till det. Vi måste öppna ögonen och inte bara tänka på att ta allt det vi har som en självklarhet. För oss är det självklart att vi ska ha en måltid framför oss minst 3 gånger dagligen. I vissa länder drömmer människorna om att ens få en måltid framför sig dagligen. För oss är det självklart att vi ska följa modet och shoppa nya kläder varje månad. Snälla, stanna till och tänk någon gång. Tänk att vi ska vara glada och att vi verkligen är lyckligt lottade som hamnade här i Sverige och att vi har pengar. Och att vi har chansen att gå i skolan helt gratis. Ta steget och bli fadder till ett barn. Du hjälper inte bara en individ utan ett helt samhälle.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0